Amphia

Een identiteit met ruimte voor eigenheid & onderscheid

identiteit

Amphia is een van de grootste perifere ziekenhuizen in Nederland, gesitueerd in Breda. Deze innovatieve organisatie wil haar patiënten meer controle en inzicht geven tijdens en in het zorgproces en vroeg ons om de nieuwe identiteit te ontwikkelen.

Doordat we meerdere interviews hebben afgenomen met specialisten in verschillende lagen van het ziekenhuis kwamen we tot de conclusie dat er een behoefte bestaat aan een goede (individuele) profilatie waardoor de specialisten hun vak en kunde beter uit kunnen dragen.

Gedurende de afgelopen jaren realiseerde Amphia zich dat ze niet meer gezien wilden worden als een 'standaard' ziekenhuis maar als een merk. Om die reden hebben we samen met de communicatie-afdeling van het Amphia ervoor gekozen het woord 'ziekenhuis' te laten vallen en in plaats daarvan de focus te leggen op de vele specialisaties binnen het Amphia.

De illustratie van het nieuwe ziekenhuisgebouw/de entree is gerealiseerd door Wiegerinck.

Om de zelfstandig-opererende bedrijfsonderdelen van Amphia (zoals klinieken en het MSB-A) de ruimte te geven om zichzelf individueel te kunnen profileren, hebben we een lijn van subidentiteiten ontwikkeld. Deze lijn is visueel verbonden aan het merk Amphia en biedt tegelijkertijd ruimte voor eigenheid en onderscheid.

Samen met het communicatieteam van Amphia hebben we de keuze gemaakt om de nieuwe identiteit gefaseerd door te voeren. Dit wil zeggen dat bijvoorbeeld bedrijfskleding en drukwerk op natuurlijke vervangmomenten wordt voorzien van de nieuwe huisstijl. Op deze manier kan alles zowel in- als extern goed georganiseerd worden en kunnen er kosten worden bespaard.

Het resultaat is een levendige identiteit, die mee kan groeien met de organisatie. Wanneer in 2019 de deuren van het nieuwe ziekenhuis worden geopend, is de nieuwe identiteit volledig doorgevoerd.

 

Samenwerking

Het ontwerp voor het merk Amphia inclusief handvatten voor verdere ontwikkeling (huisstijlhandboek) is tot stand gekomen in samenwerking met Michelle Haak. De foto's zijn gemaakt door Beeldwerkt.